2008.08.16. Útvonalterv

Roland írta,
14 óra 14 perckor,
Útvonalterv témakörben.
Egyik éjjel álmatlanul forgolódtam az ágyamban. Nyugtalanított a gondolat, hogy a napok egyre csak telnek, nekem pedig fogalmam sincs, hogy igazából merre és milyen útvonalon kellene elindulnom. Ezen aztán annyira felszívtam magam, hogy felütöttem a laptop tetejét és reggelre összeraktam egy viszonylag sok megállót tartalmazó útvonaltervet.

Ha sok id?m lett volna, biztosan utánajárok, hogy melyik országban mit érdemes megnézni. Így azonban munkám során inkább más kalandorok térképeire hagyatkoztam. Igyekeztem figyelembe venni az egyes területekre jellemz? éghajlati viszonyokat is, és úgy id?zíteni a túrát, hogy az lehet?leg minél több napsütéses szakaszt* tartalmazzon.

*G?dény Csaba és útitársa közel kétszáz nap alatt kerülte meg a Földet. Mint az a velük készült rádióinterjúból kiderül, a rossz id?járás bizony igencsak meg tudja keseríteni az élményt.

A kezdeti útvonaltervet összefoglaltam egy táblázatba, majd másnap reggel elküldtem több utazási irodának, belföldre és külföldre egyaránt. Az els? levélváltásokat követ?en kiderült, hogy az általam megkérdezettek közül mindössze három társasággal érdemes folytatni a konzultációt a továbbiakban: érdemi választ ugyanis csak a magyar Aeroviva, az angol Travel Nation és a szintén angol Travelmood adott.

Megbeszéléseink els?sorban arra irányultak, hogy az általam vázolt el?zetes útvonaltervet hogyan lehet a lehet? legolcsóbban megvalósítani. Értelemszer?en csak a repülni kívánt szakaszokról ment az egyeztetés, a szárazföldi és vízi utakkal kapcsolatban úgyis improvizál az ember egy ilyen kaland során. Nem sokkal az elképzelések tisztázása után megérkeztek az els? árajánlatok is: míg a közel harminc repül?utat tartalmazó verzióra az Aeroviva nagyjából 2.4 millió forintos árat közölt, az angolok ajánlatai nagyjából 1.6 millió forint körül mozogtak. Bár segít?készségben a magyar iroda is makulátlan volt, a nyolcszázezres különbség miatt sajnos elvérzett az árversenyben.

Az elképzelt útvonaltervet mindkét angol ügynök igyekezett felf?zni egy-egy világ körüli repül?jegyre**, kiegészítve azokat egyedi repülésekkel.

**A világ körüli repül?jegyek lényege, hogy egy adott légiszövetség társaságainak járataiból csemegézve saját magunk legózhatjuk össze a berepülni kívánt útvonalat. Mivel ezen jegyek ár/érték aránya igencsak kedvez?, számos megszorítást kell figyelembe vennünk a döntés során. Én a Malév-ot is felölel? oneworld légiszövetség Global Explorer jegyét vettem meg végül, amely szintén ezernyi korlátozást tartalmaz az útvonallal kapcsolatban: limitálva van például az egy kontinensen belül repülhet? szakaszok száma, a kiindulási és a célállomásnak meg kell egyeznie, nem telhet el egy évnél több id? az indulás és az érkezés között, satöbbi, satöbbi. A szabályrendszer bonyolultságára jellemz?, hogy alkalmasint a két angol pályázóval közösen, hármasban kellett értelmeznünk a leírtakat.

Ekkor aztán elkezd?dött egy végtelennek t?n? iterációs folyamat, amely a különböz? tényez?k mentén igyekezett megtalálni a legideálisabb forgatókönyvet. Figyelni kellett a világ körüli repül?jegyek szabályrendszereire, a költségekre, de volt, hogy módosítani kellett a desztinációkon, szem el?tt tartva az ott jellemz? id?járást, és így tovább - a végleges itiner csak hetekkel kés?bb készült el. Ekkorra vált világossá az is, hogy az indulás legideálisabb id?pontja 2008. szeptember 30. lenne.

Az utolsó körben aztán nyilvánossá tettem az ajánlatok adatait, így az angolok rövidesen egymás alá kezdtek licitálni. Kiderült, hogy volt még b?ven tartalék az árakban, a Travelmood például beletett még egy grátisz Peking-Tokió utat is a csomagba (ceteris paribus persze). A rendkívül segít?kész hozzáállás és a kedvez? ár miatt végül a Travelmood ajánlatát fogadtam el. A közösen kialakított útvonalterv így nézett ki (nagyfelbontású PDF változat letölthet? innen).

Forrás: Szabadlábon

A Travelmood ajánlata csupán a kék és piros színnel jelölt repül?utakra vonatkozott, a köztük lév? zöld szakaszokat vízen és szárazföldön terveztem megtenni. Az útvonalterv közép-ázsiai szekciójára konkrét elképzelés ekkor még nem született. Azt tudtam, hogy szeretném Kirgizisztánt és Tádzsikisztánt is szemügyre venni, de hogy onnan hogyan fogok eljutni Törökországba, az közel sem volt tiszta (a szaggatott piros nyilak egy opcionális Dubaj-kitér?t jelképeznek).

A Travelmood korrektségét jellemzi, hogy miel?tt megbeszéltük volna az átutalás részleteit, az ügyintéz?jük lebeszélt a tejes csomag megvételér?l, els?sorban rugalmassági szempontok miatt. Így végül a fenti szakaszok közül csak a világ körüli repül?jegy által lefedett (azaz a kékkel jelölt) utakat vásároltam meg. Arra azért mindenképpen jó volt a teljes ajánlat, hogy átlássam, vélhet?en hogyan is fog alakulni a túra összköltsége.

Miután az angol utazási irodának átutaltam a tizenkét szakaszt tartalmazó Global Explorer*** jegy ellenértékét, és megérkezett a visszaigazolás a tranzakció sikerességér?l, vásároltam még egy Budapest-London egyirányú repül?jegyet a Wizz Air-t?l, majd a túrafelszerelés összeállításával folytattam a felkészülést.

***Érdemes megjegyezni, hogy a Travelmood által ajánlott Global Explorer gy?jt?jegy utazásai a vásárlást követ?en is módosíthatók (néhány ezer forint ellenében mind az indulási id?pontokat, mind a desztinációkat megváltoztathatjuk). Erre nekem is szükségem volt, a nemzetközi repjegyfoglalási rendszer ugyanis nem engedett minden repülést a kívánt dátumra el?re lefoglalni (2008. elején például még nem lehetett 2009. augusztusára szóló jegyeket vásárolni).




Hozzászólások

Erre a cikkre olvasói visszajelzés még nem érkezett.




Ha mondandója van...

 









Melyik a hét második napja?