2009.05.27. Hello, Mister!

Roland írta,
13 óra 45 perckor,
Indonézia témakörben.
A földgömbre pillantva Indonézia nem t?nik annyira nagynak, mint amekkora valójában. Pedig az Egyenlít? két oldalán, Malajzia és Ausztrália között elterül? ország területe majdhogynem kétmilló négyzetkilométer, lakosainak száma pedig b?ven meghaladja a kétszázmilliót (ezzel Kína, India és az USA után a negyedik legnépesebb nemzet a világon). A hozzávet?legesen tizennyolcezer szigetb?l álló Indonézia azon túl hogy nagy, földrajzilag, etnikailag, vallásilag és kulturálisan még rendkívül változatos is, ezért az ország nem éppen egy könny? falat az utazók étlapján. Az el?zetesen betervezett két héttel ellentétben én végül egy hónapot töltöttem az indonéz szigetvilágban, de szívem szerint még hatot simán maradtam volna (és biztos vagyok benne, hogy az a hat is hasonlóan tartalmasan telt volna).

Forrás: Szabadlábon

Ausztráliából én egyenesen az indonéz f?városba, Dzsakartába érkeztem, amely Jáva szigetének északnyugati csücskében helyezkedik el. Miután az ország függetlenségét 1945-ben kikiáltó Sukarno elnökr?l elnevezett repül?téren felvettem a harminc napnyi ott-tartózkodásra jogosító vízumot, leültem nézel?dni egy kicsit a terminál várójában. Hogy én vagyok az egyetlen fehér ember a környéken, az ugyanannyira szokatlan volt, mint a tenyeret fél perc után ragadóssá tev?, fullasztóan magas páratartalom. A közeli talponállóban gurítottam egy üdít?t, de máig nem tudom eldönteni, hogy vajon a pultos srác már-már számomra kellemetlen alázatán, vagy a nevetségesen alacsony árakon lep?dtem-e meg jobban. Utóbbiaknak egyébként különösen örültem ― végre esély mutatkozott az elmúlt hetekben elszaladt költségvetés helyrerántására.

A taxis haramiák általában rosszarcú népek, Dzsakarta repterén mégis egyfajta gyermeki naivitás ült az fuvarosok ábrázatán. Talán ezért alkudtam bátran és sikerrel a meghirdetett listaárakból, és ezért kezdtem el játszani az idegeiken azzal, hogy még a nyomott árú viteldíjat is el akartam harmadolni további utastársak beszervezésével. Hiába mondogatták, hogy errefelé kevés a hátizsákos turista, meg hogy az ide érkez? koreaiak és kínaiak többségéért jön valaki a reptérre, én csak kivártam néhány gép leszállását és csak beszerveztem magam mellé egy meglep?en kedves cseh párost* a taxiba.

*Gyanítom, ?k nem látták a "Taken" cím? filmet, amiben hasonló módon vezetnek meg két Párizsba érkez? amerikai tinilányt. Nekünk a dél-amerikai buszokon sajnos legalább háromszor kellett végigszenvednünk Liam Neeson legújabb filmjét és vele együtt ezt a szakállas trükköt.

Útikönyveink megbízható szállásokat a Jalan Jaksa negyedben ajánlottak, így a reptérr?l egyenesen a város szívében található turistaövezetbe mentünk (Dzsakarta milyenségéb?l az éjszaka sötétjében alig érzékeltem valamit). Egy vendégház ablaktalan, zörg? ventillátorral felszerelt, salétromos falú szobáját vettem ki végül öt dollárért, amit egy ideig egy albínó gyíkkal kellett megosztanom. Eleinte furcsa volt a sok bogár és az egyéb kúszó-mászó állat a kizárólag hidegvizes tusolóval rendelkez? közös fürd?ben, néhány nap alatt azonban megszoktam a környezetet (nem tudtam, hogy Indonéziában lesz ez még így se). Itt egy fotó a vendégház éberen ?rköd? .

Annak ellenére, hogy a Dzsakartába látogató turisták többsége csak egy átszállás (és maximum két éjszaka) erejéig érkezik a városba, én boldogan töltöttem el tizenkét napot az ország kulturális, politikai és pénzügyi központjában. A kivételesen hosszú ottlétnek két oka is volt: egyrészt még b?ven bennem volt a Sydney-ben rámtör? fáradtság és mozdulatlanság iránti vágy, másrészt pedig felettébb tetszett az ázsiai nagyváros zsibvásár jellege.

Az els? pár napban a környék kávézóin és éttermein túl nemigen merészkedtem: olvasgattam, jegeskávék társaságában blogot frissítettem, sporteseményeket izgultam végig, vagy éppen az otthoniakkal ápoltam a kapcsolatot. A nappalok ezalatt valahogyan helyet cseréltek az éjszakákkal: hajnalban, csatornalyukba osonó patkányok és városi denevérek között botorkáltam haza, nappal aludtam ki magam, sötétedés után pedig újból a belváros non-stop vendéglátóegységei felé vettem az irányt. Ezeken a dzsakartai éjjeleken gondoltam ki azt is, hogy az elkövetkezend? néhány hónapban hogyan és merre vigyen majd utam az ázsiai kontinensen belül.

Kíváncsiságom körülbelül egy hét után gy?zte le a fáradtságot, így ekkor indultam el felfedezni az indonéz f?város egyéb arcait (eleinte gyalogosan, kés?bb pedig egy robogó nyergében).

Mindenek el?tt - a méretek érzékeltetésére - megjegyezném, hogy ma Dzsakartában nagyjából kilencmillió ember él. Ha ehhez még hozzávesszük az agglomerációt is, már huszonhárommillió lakosról beszélünk. A populáció növekedése az utóbbi négy évtizedben robbanásszer?en történt, így talán nem meglep?, hogy a f?város ma számos infrastrukturális és szociális problémával küzd. Nézzünk ezek közül néhányat.

  • Közlekedés. Szerencsére az indonézek már régen rájöttek a robogózás el?nyeire, így nap mint nap milliók gurulnak két keréken szerte a városban. Ennyi mopedet egy helyen én még életemben nem láttam. A robogósok többsége még véletlenül sem jaszkarizik, csak szimplán elgurul A-ból B-be, azt viszont meglehet?sen gyorsan és lendületesen teszi. Európai motoros tapasztalattal a hátam mögött furcsa volt úgy döngetni, hogy bizony hárman-négyen is vagyunk egymás mellett a sávban, olykor csak centikre a másik motorjától. Az úthálózat is megér egy gondolatot. Dzsakartában számos olyan többsávos autóút kanyarog, amin a forgalom csak egyetlen irányba halad. Elágazásokkal és lehajtókkal sokszor találkozni, szembejöv? forgalommal viszont jóval kevesebbszer. Ezáltal folyékonyabb ugyan a közlekedés és kevesebb a dugó, a helyismerettel nem rendelkez? turista dolga viszont beszédes táblák hiányában exponenciálisan nehezebb. Ez különösen akkor zavaró, ha az ember iterálva keres valamit, és rájön, hogy a másik irányba kellene menni ― megfordulni ilyenkor nem lehet, s?t, általában még látótávolságban sincs olyan út, ami visszafelé vezetne.
  • Leveg?szennyezés. Dzsakartában nagyon ritkán látni a napot a várost felh?ként betakaró szmog miatt. Dugóban ácsorogva az alapból is kellemetlen trópusi klíma a forró kipufogógázokkal együtt bizony gatyáig izzasztja az embert. Én roppant mód kedvelem a kétütem? technológiát, itt mégis áldásként éltem meg, hogy a motorok többsége már korszer?bb, négyütem? blokkal gurul. 1992. óta Dzsakartában is él a "három az egyben" szabály, ami bizonyos szakaszokon megtiltja a háromnál kevesebb utast szállító járm?vek behajtását. A szmog elleni védekezés eszközeként Dzsakarta utcáin rengetegen maszkban motoroznak.
  • Szemét. Bár a belvárosban minden éjjel utcasepr?k takarítanak, a küls?bb negyedekben azért jól látszik, hogy Dzsakarta fuldoklik a szemétben.
  • Áradások. A f?várost behálózó tizenhárom folyó az es?s évszakban alaposan meg tud áradni, amit a nem megfelel? csatorna-, és vízelvezet? rendszer képtelen lekezelni (a város negyven százaléka egyébként a tenger szintje alatt fekszik). Legutóbb 2007. februárjában kapta el Dzsakartát egy nagyobb katasztrófa, akkor a város több mint fele került víz alá. Közel félmillió ember kényszerült otthonának elhagyására, helyenként hat méter magasan állt a víz, a folyók pedig komplett gettókat tüntettek el egyik napról a másikra. A katasztrófák hátterében állítólag a nyakló nélküli építkezések és az azzal járó tó-, csatorna-, és kútbetemetések állnak.
  • Szegénység. Az indonéz szigetvilág legkülönböz?bb szegleteib?l évr?l-évre rengeteg bevándorló érkezik a f?városba egy jobb és szebb élet reményében. Limához hasonlóan ebben az olvasztótégelyben sem könny? a boldogulás, így sokan a nyomornegyedeknél nem is jutnak tovább. Bár a világ körüli utazás során láttam már számos példát a szegénység és a csillogás kontrasztjára, mégis egyik sem volt annyira mellbevágó, mint a dzsakartai helyzet. El?fordult, hogy letérve a gyorsforgalmi útról bekeveredtem egy gettóba, ahol az öregek sárban ülve ették a döglegyek lepte húsokat, a háttérben pedig ott csillogott a Ritz-Carlton sokemeletes felh?karcolója.

A gomba módra szaporodó toronyházak**, plázák, omladozó lakóépületek és nyomornegyedek kaotikus keverékét egyébként jellemz?en muzulmán férfiak és n?k lakják (utóbbiak még az egyenlít?i klímában sem restek viselni a hidzsábot). Az iszlám csodálatos velejárójaként napjában többször zeng a város a müezzinek énekét?l; én például a hangszórókból üvölt? hajnali fél ötös szólamot díjaztam a leginkább. Gondolták volna, hogy Indonéziában közel kétszázmillió muzulmán él?

**Az ázsiai itiner újragondolása révén néhány repülést kés?bbre kellett halasztanom. Ezt elintézend? három légitársaságot személyesen kellett felkeresnem az indonéz f?városban. A belvárosi lokáció miatt az els? kett?t még viszonylag gyorsan megtaláltam, a British Airways irodájának felkutatásáért azonban vért izzadtam. Ott volt a cím és a térkép is a kezemben, mégis négy órába tellett megtalálni a szóban forgó toronyházat, amely annyira új volt, hogy a megkérdezett járókel?k, portások és biztonsági ?rök többsége még csak nem is hallott róla. A sikerhez végül egy indonéz motoros futár vitt közelebb (?t követni a dzsakartai forgalomban egyébként külön m?vészet volt).

Dzsakartában meglep?en sokan f?znek különböz? ételeket az utca kövén, macskák, patkányok, csatornák vagy éppen nyilvános wc-k közvetlen közelében. Az indonéz konyha remekeivel én inkább éttermekben ismerkedtem ― ott csak csótány volt, ami azért mégiscsak másabb érzés.

Forrás: Szabadlábon

Az indonéz f?város men?nek számító vendéglátóegységei és plázái f?leg gazdag kínaiakkal vannak tele, bár szemmel láthatóan a kevésbé módos indonézek is szívesen menekülnek az iszonyatos meleg és páratartalom el?l a légkondis épületek publikus helyiségeibe. Dzsakarta legpengébb verdáit egyt?l-egyig kínaiak vezetik, sok indonéznek ugyanakkor nemhogy autóra, de még lerobbant mopedre sem futja. Az ? mozgatásukról f?leg kerékpáros és robogós taxisok, motoros riksák és autóbuszok gondoskodnak.

Forrás: Szabadlábon

Dzsakarta nem b?velkedik klasszikus értelemben vett látnivalókban. A holland befolyás nyomait ?rz?, múzeumokkal telített óvároson, az egykoron szebb napokat is megért hajókiköt?n, a város szívében ágaskodó, 132 méter magas nemzeti emlékm?vön és még néhány, említésre alig érdemes nevezetességen kívül az útikönyvek leginkább vidámparkokat, plázákat és egyéb komplexumokat tudnak a turisták figyelmébe ajánlani.



Forrás: Szabadlábon

Nyugati majmolásként Indonézia f?városát Big Duriannak is nevezik. Bár sokmindenben nem, hardcore szórakozóhelyek tekintetében Dzsakarta biztosan felveszi a versenyt a Nagy Almával. A Stadium nev? óriás-nyúlveremben például csütörtök estét?l hétf? reggelig megállás nélkül pörögnek a lemezek, drogok, lézersugarak és csillogó diszkógömbök kíséretében.

Zárásként még szeretném elmondani, hogy az indonéz átlagpolgár túl sok angol kifejezést nem ismer, egyet viszont igen, és azt el?szeretettel alkalmazza is. Ami Dél-Amerikában a "Hey, Gringo!", az a szigetországban a "Hello, Mister!". Dzsakarta utcáit járva az iskolás gyerekek, a taxisok és az útszéli árusok szinte ötpercenként kiáltják utánunk a fenti üdvözlést, néha kiegészítve azt egy-egy kósza "How are you?" vagy "Where are you going?" kérdéssel. Én bíztam benne, hogy el?bb-utóbb csak elfogynak ezek a vicces szituációk, de nem ― elvegyülésem lehetetlenségér?l az éles szem? indonéz polgárok mindvégig gondoskodtak.



Hozzászólások

Erre a cikkre olvasói visszajelzés még nem érkezett.




Ha mondandója van...

 









Melyik a hét második napja?